Vizovice

 
Ikona telefonu Ikona kostky Ikona kalendáře Ikona Facebook
 
On-line

Proč se změní systém svozu komunálního odpadu?

Občané města Vizovice již byli ve Vizovických novinách a na webových stránkách města informováni, že dojde ke změně systému svozu komunálního odpadu z rodinných domů ve Vizovicích, kdy se od počátku října budou popelnice vyvážet pouze jednou za dva týdny.

Proč tedy město přistupuje ke změně?
Činí tak v návaznosti na platnou legislativu, která stanovuje povinnost, aby vyseparované recyklovatelné složky odpadu činily od roku 2025 alespoň 60 % ze všech komunálních odpadů. S touto povinností je spojena i finanční stránka, kdy se postupně výrazně zvyšují náklady na uložení odpadu na skládku, jak ukazuje graf č. 1. Zmíněný krok by měl občany motivovat k poctivějšímu třídění odpadů. Nezanedbatelná je i snaha o ekologické chování.
V současné době Vizovjané výše uvedený parametr třídění odpadu nenaplňují, neboť na základě dat z loňského roku je vytříděno a dále recyklováno pouze 31 % odpadu. Děje se tak i přesto, že město v uplynulých letech přijalo řadu opatření, která měla občany k lepšímu třídění odpadů motivovat. „V několika vlnách jsme majitelům rodinných domů poskytli zdarma kontejnery na plast a papír a také zahradní kompostéry, aby zelený odpad nekončil v nádobách na směsný komunální odpad,“ přiblížil místostarosta David Mazůrek s tím, že tato opatření přílišné zlepšení situace nepřinesla. Viz náhodně pořízené fotografie.
Při každotýdenním svozu komunálního odpadu nebyli občané motivování k důkladnému třídění a v popelnicích tak končilo velké množství odpadu, který by ještě bylo možné separovat. Složení odpadu v nádobách ukazuje graf č. 2. Dle něj je možné vytřídit přibližně 70 % obsahu nádoby.
Dle počtu obyvatel má každé město a obec dáno množství odpadu, které může na skládku vyvézt za základní sazbu 500 Kč za tunu. Při překročení tohoto limitu už město platí výrazně více, letos je to 1500 Kč za tunu a tento poplatek se bude nadále zvyšovat, jak ukazuje náš graf č. 1. „Vizovice tento limit pravidelně překračují většinou už v červenci, takže téměř půl roku platíme za uložení odpadu výrazně více, než bychom mohli,“ vysvětlil místostarosta a dodal, že tyto peníze by se mohly využít k rozvoji města.
Výše plateb za svoz a likvidaci komunálního odpadu se také promítají do výše poplatku, který občané „za popelnice“ každoročně platí. Jeho současná výše je 750 korun. Ač se to může zdát být hodně, celková vybraná částka nepokryje ani polovinu celkových nákladů, které musí město zaplatit.
Město se také hodlá zaměřit na kontrolu živnostníků a firem. Ti totiž mají dle zákona povinnost třídit odpad na papír, plasty, sklo, kovy a biologický odpad a zajistit jeho legální likvidaci prostřednictvím smlouvy se specializovanou firmou a nikoli jimi vyprodukovaný odpad ukládat do kontejnerů či popelnic určených pro domácnosti. 
Do budoucna město také uvažuje o umístění nádob na biologicky rozložitelný odpad i do sídlišť, aby tento nekončil, jako je tomu nyní, v běžných popelnicích, vážení popelnic či jejich čipování z důvodu, aby byla co nejpřesnější evidence a občané platili opravdu jen za to, co skutečně vyprodukují. 
Cílem je tedy zvýšit kvalitu třídění odpadů tak, aby ho na skládce končilo co nejméně a město platilo za skládkovné také co nejnižší částku. 
Pro představu, jaká je skladba odpadů přímo v našem městě proběhne opět po roce koncem září ve sběrném dvoře ve Vizovicích analýza obsahu svozového vozu. „Přivezeme na plochu a vysypeme obsah kukavozu a následně roztřídíme odpad, který v něm bude. Jsem sám zvědav na jeho složení,“ uzavřel místostarosta.

Jiří Žůrek
PR manažer